Як допомогти тим, хто переживає гострий стрес
Гостра стресова ситуація – це стан, коли існує загроза життю людини. Ті, хто опинився в такій ситуації, потребують психологічної допомоги. Як діяти і що робити, якщо ви той, хто повинен надати першу психологічну допомогу?
Є чіткий протокол допомоги людям, які щойно пережили гостру стресову ситуацію. Він простий у застосуванні та підходить не тільки для психологів, а й для всіх, хто бере участь у ліквідації наслідків. Його дотримання дозволить надати першу необхідну допомогу.
- Потрібно заспокоїтися самому. Працюйте лише у стабільному емоційному стані. Вам теж може бути страшно. Але ваша відмінність у тому, що ви можете контролювати емоції, тому зниження тривоги відбудеться швидше.
- Вкрай важливо! ПРО емоції не говоримо, нам потрібно «увімкнути» зовсім інші зони мозку.
- Не говоримо такі речі: «Заспокойтесь. Все буде добре. Все мине. Життя налагодиться» тощо. Такі слова замість надії дадуть людині, якій ви допомагаєте, відчуття самотності. Вона вам не повірить.
- Говоримо в набагато повільнішому темпі, ніж зазвичай. Навіщо це? Для людини, якій ми надаємо допомогу, зовнішній світ звалився, більше немає нічого стабільного. Тому ми маємо бути реальними і дати відчуття опори, впевненості, стабільності.
- Говоримо чіткими короткими фразами. «Поглянь на мене. Ти бачиш мене?» З цього можна розпочати. Людина відчуває ефект тунельного зору. Потрібно розширити цей тунель.
- Встановлюємо контакт і даємо перше відчуття, що є щось, крім пережитого жаху. Спочатку представтеся.
- Запитайте: «Як вас звати?»
- Далі – куди ви йшли, що робили, що збирались робити, коли …? (завила сирена, почалися постріли, всі почали бігти – назвіть ситуацію).
Гострий стрес може розірвати безперервність подій життя. Ці питання поєднують події в один ланцюг, повертають почуття безперервності життя.
- Повторіть за людиною відповідь – чітко та ясно. Доповніть, якщо ви знаєте ситуацію. Без емоцій та подробиць.
- Ще потрібно включити мислення, відновити відчуття контролю та власної значущості. Цей етап вимагатиме вашої творчості. Можна, наприклад, попросити порахувати людей, поміряти комусь тиск (якщо є тонометр), подивитися номери будинків довкола. Приклад формулювання: «Допоможи мені, мені дуже потрібно дізнатися, які номери біля прилеглих будинків – от того й того, але в мене поганий зір».
- Потім нормалізація. Говоримо: «Всі твої реакції, які ти відчуваєш (перерахувати те, що ви бачите, наприклад, сльози, розгубленість, тривога, спустошеність, жах, збентеження, загальмованість, агресія тощо) – це нормальні реакції на ненормальну ситуацію».
- Рідкісна ситуація – людина в ступорі. Якщо людина завмерла і не реагує, застосовуйте голос (скажіть щось впевнено та голосно), візуальні подразники (помахайте рукою перед очима). Можна пробувати дати в руки щось контрастне (якщо поруч є швидка допомога, то можна взяти лід і дати в руки). Не треба бити по щоках (як ми бачили в кіно). Під час ступору людина чує і розуміє, але не може рухатися.
ВАЖЛИВО
- Не вступати в суперечки з людиною, якій надаєте допомогу, навіть якщо її думка відрізняється від вашої. Не переконуйте. Це не наше завдання. Наше завдання – допомога людині, яка переживає гостру реакцію на стрес.
- Пам'ятайте, ми надаємо допомогу людині, яка особливо схильна до навіювання. Кожне наше слово може бути як терапевтичним, так і руйнівним. Наше завдання – знизити вплив стресової ситуації. Тому не слід вживати складні розумні слова, які можуть заплутати.
Як підтримати людину, що проживає втрату
Короткі анімаційні відео для дітей і дорослих із демонстрацією дуже простих вправ, що допоможуть заспокоїтися і психологічно себе підтримати.
Добірка складається з 20 роликів, їх можна переглянути на ютуб-каналі:
Стійкість для стійких. Обійми себе
Практики для стабілізації і подолання тривоги
Ігри для зняття стресу в дітей
(від психологині Світлани Ройз)
• Ліпка - розминати тіло, як тісто чи пластилін.
• Колобок - спочатку "засипати" борошна - пройтись легкими рухами по всьому тілу, потім, "налити" води - рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок -дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки - колобок "випікся"
• Поцілунки - квадратний, трикутний, овальний - цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму
• Якого кольору поцілунок (є прекрасна книга "Якого кольору поцілунок) - наприклад, я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним тощо.
• Люлечка. Сісти за дитиною, обіймаючи її за спинку, можна погойдатися
• Обійманці - обійми мене сильніше, ніж я
• Кенгуру - Дитина сідає животиком до нашого животика й міцно обіймає.
• Призначити дитину головною з обрахунку обіймів.
• "Діду, де ти там? Не морозь (щічки, носик, попу, животик, ніжки...) нам", – дорослий каже слова, торкається до якоїсь своєї частини тіла. Діти також називають і торкаються її. Потрібно пройтись по всьому тілу
• Килимок - Простукати себе, усе тіло, мов килимок.
• Орангутанг - стукати із криком "Я-я-я-я" себе по грудній клітці, мов мавпа
• Торкатися одне одного "різними доторками" - як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком.
• Сніговик - "ліпимо" із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м'язи, наче вона змерзла. А потім "гріємо сонечком" - - а зараз вийшло сонечко І сніговик тане. І дитина розслабляється
• Малювати на животику, спині букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це.
• Хатинка. Ти – хатинка. Це в тебе підлога (ніжки), стіни (проходимо всім тілом доторками), дах – голівка. Ти в хатинці (можна покласти руку на серце).
• Квітка чи дерево. Запитати у дитини, ким вона хоче бути, якою квіткою чи деревом. Торкнутися стоп "В тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя, і міцно тримає тебе". Торкнутися боків - "У тебе такий стрункий, сильний, міцний, гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани". Торкнутися голівки. "А це твоя крона - красива, ніжна, соковита, сильна. Ти - дерево Життя".
Якщо дитина в стресі, торкаємося тільки частин тіла, прикритих одягом.
Наші доторки - не поверхневі, не лоскочуть, а трохи проминають.
Дитина може якусь гру просити повторювати багато разів - значить ця гра для неїнайбільш терапевтична.
Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною
Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною.
Як подбати про дитину, коли ви знаходитесь з нею в укритті
Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті.
Які емоції та поведінка є прийнятними на даному етапі війни?
Які емоції та почуття є нормальними на даному етапі війни: думка психолога
Коментарi